Lessenreeks
In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.
Als je voor een lessenreeks kiest
- Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
- Verdiepen ze zich in één thema
- Heb je structureel lesprogramma
Meer over de archiklas methode
Workshops
Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.
Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op
- De introductie van een nieuw thema
- Eén fase van de ontwerpcyclus
- Eén van de vaardigheden
- Verrijking van een evenement
- Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus
Ateliers
Een open atelier is een inloop workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.
Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij.
- Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
- Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren.
- Samen de wijk groener en fijner maken.
- Verbinding in de wijk creëren.
Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hieronder de fotoverslagen.
Woning voor de Koning
In de lessenreeks ‘Woning voor de Koning’ leren leerlingen om te ontwerpen en te bouwen voor een opdrachtgever. Zij leren zich verplaatsen in hun opdrachtgever om erachter te komen waar de opdrachtgever van houdt en wat voor type woning daar uiteindelijk bij past.
In de huid kruipen van een opdrachtgever en nadenken over zijn wensen staat centraal in de lessenreeks 'Woning voor de Koning'. Doordat de leerlingen zich verplaatsen in deze opdrachtgever, komen ze erachter wat de wensen en benodigdheden zijn van iemand anders dan henzelf. Denk aan iemand die blind is of in een rolstoel zit.
Voordat de leerlingen zich verdiepen in de opdracht leren ze wat een architect is en leren ze om zelf een constructie te bouwen. Daarna verdiepen ze zich in hun opdrachtgever en maken een bijpassend moodboard. Na dit onderzoek gaan de leerlingen brainstormen, schetsen en bouwen. Hierbij worden ze uitgedaagd om niet op het eerste idee af te gaan, maar om met brainstormen en varianten schetsen te zoeken naar het ontwerp.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een huis zonder trappen zodat je overal kan komen met een rolstoel? Of een huis waarbij de kamers allemaal een andere structuur op de muur hebben zodat het een voel-huis wordt voor iemand die blind is?
'Woning voor de Koning' is een lessenreeks voor kinderen vanaf groep 5 met een concrete opgave waarbij ze leren onderzoeken, brainstormen, schetsen, bouwen en presenteren. De focus ligt niet op het resultaat maar op het ontwikkelen van vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, oplossingsgericht denkvermogen, samenwerken en communiceren.
De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod
- Introductie over de rol van een architect
- Kennis vergaren door zelf onderzoek te doen over de opdrachtgever
- Brainstormen in groepjes
- Ontwerpen en varianten maken
- Ideeën schetsen in concepttekening
- Maquette bouwen
- Tekenen op schaal
- Presenteren
Kenmerken
Groepen
Groep 5, Groep 6, Groep 7 & Groep 8
Thema's
Architectuur & Inclusiviteit
Soort activiteit
Lessenreeks
Leerdoel
Leerlingen leren een huis te ontwerpen voor een opdrachtgever
SLO leerdoelen
-
Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
-
Rekenen/Wiskunde 32, 33
-
Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, 44, 45
-
Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
Duur en tijd *
- optie 1: 6 lessen van 1,5 uur
- optie 2: tot 10 lessen van 1 uur
Vak
W&T onderwijs en K&C onderwijs
Benodigd
Een lokaal, een digibord
Locatie
Alle scholen in regio Rotterdam*