Lessenreeks
In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.
Als je voor een lessenreeks kiest
- Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
- Verdiepen ze zich in één thema
- Heb je structureel lesprogramma
Meer over de archiklas methode
Workshops
Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.
Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op
- De introductie van een nieuw thema
- Eén fase van de ontwerpcyclus
- Eén van de vaardigheden
- Verrijking van een evenement
- Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus
Ateliers
Een open atelier is een inloop workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.
Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij.
- Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
- Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren.
- Samen de wijk groener en fijner maken.
- Verbinding in de wijk creëren.
Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hieronder de fotoverslagen.
Stadmaken
In de workshop Stadmaken ontwerpen leerlingen de straat van de toekomst. Ze leren over de toekomst aan de hand van verschillende scenario’s. Ze leren dat door vrij te associëren een brainstrom verrassende oplossingen oplevert.
Een scenario is een beeld van de toekomst. Mensen denken na over welke nieuwe technieken of andere gebeurtenissen in het nu invloed hebben op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan robots en klimaatverandering. Ze voorspellen dan hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Een scenario is een extreme situatie, het is vaak iets dat uitvergroot wordt. Bijvoorbeeld: niemand werkt meer, en alles wordt gedaan door robots. Dat is extreem. Er is nooit één scenario; mensen die scenario’s maken bedenken vaak meerdere opties. Ontwerpers gebruiken scenario’s om oplossingen te bedenken voor de toekomst. Als je alleen oplossingen bedenkt voor nu, dan heeft de toekomst er misschien niets aan. Welke alternatieven zijn er en hoe kun je een straat ontwerpen die prettig en leefbaar is binnen het toekomstscenario? Dat is de vraag waar de leerlingen mee aan de slag gaan.
In een Archiklasworkshop staat het creatieve proces en de ruimtelijke omgeving van leerlingen centraal. Leerlingen leren stappen te ondernemen om samen van een uitdaging naar een oplossing te komen. In de workshop Stadmaken is de toepassing het verwerken van een scenario in een straatontwerp. Tijdens de workshop zullen de leerlingen de toekomstscenario’s van hun eigen omgeving onderzoeken en vervolgens zelf aan de slag gaan met een concrete oplossing. Deze workshop laat leerlingen zien hoe ontwerp en creativiteit kunnen worden ingezet voor grote en soms technische maatschappelijke vraagstukken.
Als afsluiting van de workshop kan op school een tentoonstelling worden ingericht met de ideeën van de leerlingen. Zo leert niet alleen de klas die mee doet, maar ook andere jaren.
De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod
- introductie van het onderwerp aan de hand van een presentatie
- scenario lezen en brainstormen
- ideeën schetsen in concepttekening
- maquette bouwen
- presenteren voor de klas en in de school
Kenmerken
Groepen
Groep 6, Groep 7 & Groep 8
Thema's
Energieneutraal & Stedenbouwkunde
Soort activiteit
Workshop
Leerdoel
Leerlingen leren te ontwerpen voor een toekomstscenario
Slo leerdoelen
- Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
- Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, 43, 44, 45, 46
- Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
Duur en tijd
105 minuten
Vak
W&T onderwijs en K&C onderwijs
Benodigd
Een lokaal, digibord
Locatie
Alle scholen in regio Rotterdam