Lessenreeks
In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.
Als je voor een lessenreeks kiest
- Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
- Verdiepen ze zich in één thema
- Heb je structureel lesprogramma
Meer over de archiklas methode
Workshops
Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.
Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op
- De introductie van een nieuw thema
- Eén fase van de ontwerpcyclus
- Eén van de vaardigheden
- Verrijking van een evenement
- Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus
Ateliers
Een open atelier is een inloop workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.
Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij.
- Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
- Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren.
- Samen de wijk groener en fijner maken.
- Verbinding in de wijk creëren.
Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hieronder de fotoverslagen.
Ontwerp voor een Museum
In de workshop Ontwerp een Museum gaan de leerlingen een kunstmuseum ontwerpen door middel van schetsen en het maken van een maquette.
Een museum ontwerpen is een bijzondere opdracht. Zeker voor leerlingen van groep 6, 7 en 8! In de workshop Ontwerp een Museum gaan de leerlingen aan de slag met het ontwerp van een kunstmuseum. Wat voor een kunst er in staat, dat mogen ze zelf bedenken. Met deze workshop leren leerlingen zich verplaatsen in de positie van een gebruiker.
Als architect denk je na over het gebruik van een gebouw, de route door het gebouw, wat voor kunst er tentoongesteld wordt en wat daarvoor nodig is. Is er daglicht nodig of juist helemaal niet? Zijn het hele grote objecten die tentoongesteld worden? Wat betekent dit voor de grootte van de ruimte en hoe ga je dit ontwerpen?
Leerlingen denken na over de schaal van een gebouw en hoe het gebruikt wordt om kunst het beste tentoon te stellen. Er wordt nagedacht over de soort tentoonstelling en of er ook een buitenruimte nodig is. In de meeste gevallen zijn kunstobjecten kwetsbaar en mogen niet aangeraakt worden, wat betekent dit voor de inrichting van de zalen, en de beveiliging?
De workshop begint met een korte brainstormsessies, waarbij kinderen kunnen nadenken over alle verschillende onderdelen van het museum. Met de hele klas wordt nagedacht over de activiteiten in het museum of bijzondere plekken, zoals een restaurant of souvenirwinkel. Daarna gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag met ontwerpen en het duidelijk maken van hun ideeën in een maquette.
Aan het einde van de workshop worden de resultaten van de workshop nog klassikaal besproken. Zo leren leerlingen ook reflecteren hun eigen werk en dat van klasgenoten.
De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod
- Introductie van het onderwerp aan de hand van een presentatie
- Nadenken over functies en ruimtes in een kunstmuseum
- Nadenken over de gebruiker en de routing door een gebouw
- Brainstormen en ontwerpen
- Maquette bouwen
- Presenteren
Kenmerken
Groepen
Groep 6, Groep 7 & Groep 8
Thema's
Architectuur & Interieurarchitectuur
Soort activiteit
Workshop
Leerdoel
Leerlingen leren ontwerpen voor een gebruiker in een kunstmuseum
Slo leerdoelen
Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
Rekenen/wiskunde 32, 33
Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, 41, 42, 43, 44, 45
Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
Duur en tijd
Vanaf 75 minuten
Vak
W&T onderwijs en K&C onderwijs
Benodigdheden
Een lokaal en een digibord
Locatie
PO-scholen