Ons lesaanbod

Archiklas biedt educatieve activiteiten voor kinderen van 5 t/m 15 jaar oud, zowel binnen als buiten het onderwijs. We geven complete lessenreeksen of organiseren eenmalige workshops. We denken ook graag mee welke vorm het beste bij een school of project
past.

Lessenreeks

In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.

Als je voor een lessenreeks kiest

  • Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
  • Verdiepen ze zich in één thema
  • Heb je structureel lesprogramma

Meer over de archiklas methode

Workshops

Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.

Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op

  • De introductie van een nieuw thema
  • Eén fase van de ontwerpcyclus
  • Eén van de vaardigheden
  • Verrijking van een evenement
  • Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus

Ateliers

Een open atelier is een inloop workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.

Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij. 

  • Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
  • Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren. 
  • Samen de wijk groener en fijner maken.
  • Verbinding in de wijk creëren.

Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hieronder de fotoverslagen

 

Chair Circulair Challenge

In de workshop Chair Circulair Challenge ontwerpen leerlingen een duurzame stoel van hergebruikte materialen.

Leerlingen leren over de herkomst van materialen en wat er gebeurt na gebruik. Ze leren hoe de levensloop van deze materialen verlengd kan worden en gebruiken creativiteit om met deze restmaterialen een eigen stoelontwerp te maken.

Alle grote architecten hebben wel een eigen stoel ontworpen. De Eames en de Rietvelt stoelen zijn erg bekend. Een stoel is een ultieme ontwerpopdracht als het gaat om maat, verhouding en vormgeving. En een stoel is van alle tijden. Toch veranderen stoelen door de jaren heen. Soms in stijl en soms in materiaal. Waar komen materialen voor meubels vandaan? Welke alternatieven zijn er en hoe kun je een stoel ontwerpen die is gemaakt van afval? Dat is de vraag waar de leerlingen mee aan de slag gaan.

In een Archiklasworkshop staat het creatieve proces en de ruimtelijke omgeving van leerlingen centraal. Leerlingen leren stappen te ondernemen om samen van een uitdaging naar een oplossing te komen. In de workshop Chair Circulair Challenge is de toepassing het verwerken van afvalmaterialen in een stoelontwerp. Tijdens de workshop zullen de leerlingen de afvalstromen van hun eigen schoolgebouw onderzoeken en vervolgens zelf aan de slag gaan met een concrete oplossing. Deze workshop laat leerlingen zien hoe ontwerp en creativiteit kunnen worden ingezet voor grote en soms technische maatschappelijke vraagstukken.

Als afsluiting van de workshop kan op school een tentoonstelling worden ingericht met de ideeën van de leerlingen. Zo leert niet alleen de klas die mee doet, maar ook andere jaren.

De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod

  • Introductie van het onderwerp aan de hand van een presentatie
  • Kennis vergaren door zelf in de school op zoek te gaan naar restmateriaal
  • Brainstormen ontwerpideeën in groepjes
  • Ideeën schetsen in concepttekening
  • Maattekening en bouwtekening maken
  • Schaalmodel bouwen
  • Maken presentatieposter en voorbereiden mondelinge presentatie
  • Presenteren voor de klas en in de school
Chair Circulair Challenge

Kenmerken

Groepen

1e Klas, 2e Klas & 3e Klas

Thema's

Energieneutraal, Circulariteit & Interieurarchitectuur

Soort activiteit

Workshop

Leerdoel

Leerlingen leren hoe je van restmaterialen een stoel kan ontwerpen

Slo leerdoelen

  • Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
  • Rekenen/wiskunde 32, 33
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, 41, 42, 43, 44, 45
  • Kunstzinnige oriëntatie 54, 55

Duur en tijd

150 minuten

Vak

W&T onderwijs en K&C onderwijs

Benodigd

Een lokaal, digibord, computers en toegang tot de school/schoolplein

Locatie

VO-scholen