Lessenreeks
In een lessenreeks wordt één uitdaging behandeld en wordt een hele ontwerpcyclus doorlopen. Een lessenreeks duurt 6 tot 12 lessen.
Als je voor een lessenreeks kiest
- Ontwikkelen kinderen ‘Archiklas vaardigheden’
- Verdiepen ze zich in één thema
- Heb je structureel lesprogramma
Meer over de archiklas methode
Workshops
Een workshop duurt tussen de 1,5 en 4 uur. De focus in een workshop kan verschillen.
Wanneer je kiest voor een workshop kun je inzoomen op
- De introductie van een nieuw thema
- Eén fase van de ontwerpcyclus
- Eén van de vaardigheden
- Verrijking van een evenement
- Kort kennismaken met de hele ontwerpcyclus
Ateliers
Een open atelier is een inloop workshop die eenmalig tot wekelijks kan plaatsvinden.
Kinderen ontdekken aan de hand van een thema iets over hun omgeving en vaak dragen we daar ook direct iets aan bij.
- Workshops rondom thema's als klimaatadaptatie, water, biodiversiteit en circulariteit.
- Leren over onze omgeving door te onderzoeken, ontwerpen en experimenteren.
- Samen de wijk groener en fijner maken.
- Verbinding in de wijk creëren.
Wil je weten wat we al hebben gedaan? Bekijk hieronder de fotoverslagen.
Buurtklimaatje
Een lessenreeks waarin leerlingen ontwerpend en onderzoekend leren over het klimaat in Rotterdam en hoe ze hun eigen klimaatadaptieve buurt- of schoolplein kunnen ontwerpen.
De leerlingen gaan met een gieter en een waterpas op onderzoek uit op het schoolplein om te zien waar regenwater het beste de grond in loopt. Ze onderzoeken welke plekken op een hete zomerdag het prettigst zijn. Tijdens het maatregelenspel leren ze over wadi´s, schaduwdoeken of waterpleinen. Èn de leerlingen worden, al begrijpend lezend, expert op gebied van wolkbreuk, hitte of droogte. We leren wat infiltreren betekent.
Leerlingen van groep 6, 7 of 8 leren over het klimaat in Rotterdam en hoe zij oplossingen kunnen bedenken voor het veranderende buurtklimaat. Na zes lessen liggen er een aantal geweldige plannen die door samenwerking tot stand zijn gekomen.
Een greep uit oplossingen van leerlingen: Regenpijpenspaghetti aan de gevel van de school. Een spons-speeltuin. Een enorm klimrek wat bij een hevige regenbui water opvangt en bij hitte straaltjes water spuit. Maar ook een regenton in de vorm van een pinguïn, om bij droogte de plantjes water te geven.
Tijdens de lessenreeks ‘Buurtklimaatje’ gebruiken we een concrete opgave om de leerlingen te leren onderzoeken, brainstormen, schetsen, bouwen en presenteren. Archiklas focust met deze opgave niet alleen op de onderdelen van het ontwerpproces, maar ook op actuele thema’s en vaardigheden zoals: duurzaamheid, creativiteit, kritisch denken, oplossingsgericht denkvermogen, samenwerken en communiceren.
De volgende onderdelen komen in ieder geval aan bod
- Buitenles met metingen
- Kennis opdoen over klimaatadaptatie: Hitte, droogte en wolkbreuken
- Brainstormen ontwerpideeën in groepjes
- Ideeën schetsen in concepttekening
- Maquette bouwen
- Maken presentatieposter en voorbereiden pitch
- Presenteren
Kenmerken
Groepen
Groep 6, Groep 7 & Groep 8
Thema's
Klimaatverandering, Klimaatadaptatie & Landschapsarchitectuur
Soort activiteit
Lessenreeks
Leerdoel
Leerlingen leren een klimaatadaptief plein ontwerpen
SLO leerdoelen
-
Nederlands 1, 2, 3, 4, 12
-
Orièˆntatie op jezelf en de wereld 39, 42, 43, 45, 48
-
Kunstzinnige orièˆntatie 54, 55
Duur en tijd
6 lessen van 1,25-2 uur
Vak
W&T onderwijs en K&C onderwijs
Benodigd
Een lokaal, een digibord, een (school)plein met vergroeningswens als casus
Locatie
Alle scholen in regio Rotterdam