onderzoekend en ontwerpend leren voor kinderen

Wie zijn wij

Karen Schuijt, Maël Vanhelsuwé en Thera Huijsmans zijn ArchiKlas gestart vanuit de ideologie dat iedere basisschoolleerling kennis moet maken met onderzoekend en ontwerpend leren, met architectuur als middel. Leerlingen in deze leeftijd kennen meestal weinig belemmeringen in hun creatief denken, met vaak verrassend resultaat. 

Thera Huijsmans

Maël Vanhelsuwé

Karen Schuijt

Thera is docent O&O (Onderzoek & Ontwerpen) op het Technasium.

Thera heeft na haar studie Architectuur aan de TUDelft de Pabo gevolgd en les gegeven in het Primair Onderwijs. Daarnaast heeft Thera veel ervaring met projectonderwijs. Bij JES Rijnland (Jeugd en Samenleving) was zij verantwoordelijk voor Weekendklas en heeft ze Zomerschool opgezet.
Met Archiklas combineert zij al deze werelden.

Thera wil met Archiklas het projectonderwijs op een laagdrempelige manier doortrekken naar de midden-en bovenbouw van het primair onderwijs en leerlingen zo spelenderwijs kennis laten maken met onderzoekend en ontwerpend leren. 

Maël werkt als stedenbouwkundige bij de gemeente Den Haag. Maël studeerde Bouwkunde aan de TUDelft en volgde daarnaast het vak Creative Facilitation aan de faculteit Industrieel Ontwerpen.

De afgelopen jaren heeft Maël gewerkt bij LOKAAL in Rotterdam, waarbij zij de jongerenraad, Young 010, begeleidde. Ze hielp de jongeren van een uitdaging of eerste idee naar een uitgewerkt plan en trainde hen in het doorlopen van de vereiste stappen.

Maël zelf zit ook altijd vol met ideeën en met Archiklas wil ze kinderen leren hoe ze deze ideeën kunnen stroomlijnen om daarmee ontwerpuitdagingen aan te kunnen pakken. 

Karen is architect en heeft haar eigen architectenbureau KESP Architectuur, waarmee zij werkt aan de toekomst van de stad van woningniveau tot stedenbouwkundig gebied.

Karen is mede-grondlegger van Archikidz Rotterdam en heeft in 2019 na 8 jaren bestuur en voorzitterschap de stichting overgedragen aan een nieuwe club enthousiastelingen.

De Archikidz-jaren hebben Karen doen beseffen dat architectuur een heel mooi middel is om kinderen te laten denken over de toekomst van onze samenleving, om creativiteit te ontwikkelen, om te leren presenteren en samenwerken.