onderzoekend en ontwerpend leren voor kinderen

Rotterdamse kinderen presenteren hun eigen klimaatakkoord

Bij de Kinderklimaattafels wordt de creativiteit van kinderen uit groep 7 en 8 gezien als een meerwaarde. Hoe gaan we de energietransitie leuk maken? Uitdagend of fantasievol? Kinderen uit de bovenbouw van het primair onderwijs zijn ontvankelijk voor rolmodellen en vernieuwende ideeën en zitten vol verrassende en creatieve ideeën. Daarnaast kan deze groep thuis enthousiast aan de keukentafel vertellen over wat ze geleerd hebben en zo het onderwerp dichter bij huis brengen.


Jong010 op bezoek bij de Fontein

Stel, je mag zelf een huis ontwerpen. Hoe ziet jouw droomhuis er dan uit? Leerlingen van basisschool De Fontein ontwerpen een huis voor een bekend of bijzonder persoon. ArchiKlas leerde de leerlingen op 4 juni een schets en maquette maken. De leerlingen kiezen een bekend of bijzonder persoon waarvoor zij een huis willen maken. ‘Het is belangrijk om onderzoek te doen voordat je een huis ontwerpt. Je moet bijvoorbeeld kijken op welke plek het huis komt te staan. Ik maak een huis voor een plek waar veel overstromingen zijn. Ik maak daarom een huis dat kan blijven drijven’, vertelt Sjors (12). Joey (10): ‘We kijken ook naar waar de wensen van de per-soon waarvoor we het huis ontwerpen. Die wensen moeten terugkomen in het huis.’





Kinderen Bouwen een huis voor een muzikant op het Rotterdam Bluegrass Festival

Afgelopen zondag 23 juli 2019 stond Archiklas op het bluegrass festival met een workshop: Bouw een huis voor een muzikant. Kinderen konden een muzikant in hun hoofd nemen en daar het perfecte huis voor ontwerpen. En dat leverde tientallen geweldige bouwwerken op. Bekijk ze hier! ... wil jij ook Archiklas op jouw evenement? Kijk bij ons aanbod!